……………
Koordynator: Anna Kamyszek
UAM: WNS, WSE
784-196-995
……………………
Czas realizacji: marzec- czerwiec 2010
Miejsce realizacji: Szpital Kliniczny im. Karola Jonschera
Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Hospicja domowe
Projekt skierowany jest do małych pacjentów chorych onkologicznie
(w przyszłości myślimy o rozpowszechnienie działań na innych oddziałach).
Poprzez zaangażowanie w organizację projektu, wolontariusze: studenci, chcą nieść skuteczną i profesjonalną pomoc potrzebującym dzieciom.
Inicjując spotkanie z bajką terapeutyczną chcą dotrzeć do dziecka i jego problemów, dając mu wsparcie , pomoc w rozwiązaniu problemów, rozrywkę czy po prostu być przy nim w sytuacji trudnej.
Wolontariusze pragną pomóc również rodzicom chorych dzieci. W tej szczególnej sytuacji oferują rodzicom : swoje wsparcie, odciążenie psycho-fizyczne , zaopiekowanie się dzieckiem czy wsparcie psychologiczne i edukację z zakresu stosowania metod pracy z dzieckiem.
Cele projektu:
· Poprawić samopoczucie pacjenta
· Być blisko przy dziecku w sytuacjach dla niego trudnych,
· Pomóc znaleźć sens nawet w ciężkich sytuacjach
· Wspierać właściwą postawę, wzrost osobisty pomimo choroby i trudności
· Pomóc choremu dziecku w rozwiązaniu problemów (nie rozwiązywać problemy za dziecko)
· Nauczyć mówić o emocjach, pobudzić komunikację o problemach i uczuciach
· Dowartościować dziecko, które jest w trudnej sytuacji poprzez akceptację, zrozumienie, budowanie pozytywnych emocji, przyjaźń, wspólną zabawę
· Przekazać odpowiednią wiedzę o sytuacji lękotwórczej i wskazać
sposoby radzenia sobie
· Zmniejszenie trudności doświadczeń i ryzyka problemów psychologicznych w trakcie i po leczeniu
· Pomóc doświadczać dzieciństwo i dorastanie, zachowując prawo do zabawy, nauki, wysiłku i aktywności poznawczej
Sposoby osiągnięcia celów:
• Inicjowanie spotkań wolontariusza z dzieckiem
•Stosowanie metody bajkoterapii w bezpośrednim kontakcie z dzieckiem
• Elastyczne odpowiadanie na potrzeby, chęci i możliwości małego pacjenta
•Współpraca z rodzicem chorego dziecka, personalem medycznym Szpitala, psychologami oddziałowymi, przedstawicielami kadry naukowej Instytutu Psychologii UAM w Poznaniu , Fundacją Dr Clauna oraz innymi stowarzyszeniami i organizacjami lokalnymi i ogólnopolskimi
•Samorozwój wolonatriusza: organizowanie i udział w szkoleniach dla wolontariuszy “Bajkowych spotkań”
• Regularne spotkania wolontariuszy w trakcie pracy z dzieckiem : dialog, wymiana doświadczenia, spostrzeżeń , zadawanie i odpowiadanie na pytania
Troska o własne zdrowie psychiczne i fizyczne
Dlaczego bajka?
· Daje dziecku możliwość zaistnienia w sytuacji w sposób bezpieczny, poprzez
utożsamienie się z bohaterem i identyfikację z jego problemem, samodzielne poszukiwanie rozwiazania problemu, autorefleksję
· Daje możliwość patrzenia na kłopotliwą sytuację z boku
· Daje możliwość wejścia w rolę, wypróbowanie rozwiązań
· Wzbogaca doświadczenia, pobudza twórczość i wyobraźnię
· Podsuwa skuteczne sposoby rozwiązania problemu, działania
· Daje wsparcie poprzez akceptację emocji
· Zastępczo zaspokaja potrzeby, dowartościowuje dziecko, które jest w trudnej sytuacji
· Daje możliwość ekspresji uczuć i emocji, zdystansowania i odreagowania, rozmowy,
· Pobudza myślenie “magiczne”
Warsztaty i szkolenia dla wolontariuszy:
– Oddziaływanie terapeutyczne literatury w paradygmacie kognitywnym oraz założenia metody bajkoterapii: dr M.Molicka,
-Tworzenie bajek, opowiadań i stosowanie metody bajkoterapii: mgr K. Popek,
– Analiza bajek wg. B. Betteelheima: dr K. Koc
– Wprowadzenie do onkologii dziecięcej- lek.med. Olga Zając-Spychała,
– Wprowadzenie do psychoonkologii dziecięcej,warsztaty kontaktu z pacjentem , kontaktu i rozmowy z rodzicem– mgr A. Nykiel, mgr J. Pilarczyk, mgr E. Zagawa
– Cykl warsztatów z emisji głosu i aktorstwa-Aleksandra Jastek (Teatr Muzyczny w Poznaniu), Magdalena Płaneta (Teatr Polski w Poznaniu)
O prowadzących szkolenia:
dr Maria Molicka: Jest psychologiem od lat pracującym z dziećmi i młodzieżą, członkini Europejskiego Towarzystwa Psychologii Zdrowia i autorką wielu publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu psychologii dziecka. Działalności dydaktyczno-naukowa, a także praktyczna skierowały jej uwagę na dziedzinę z pogranicza nauki i sztuki – “Bajkoterapię”.
Problemy, wokół których koncentruje się dr Maria Molicka dotyczą lęków dzieci i bajkoterapii, jako metody wspierania dziecka w rozwoju i terapii. Opublikowała ponad 60 artykułów naukowych i popularno-naukowych. Drukiem ukazały się cztery książki, w tym trzy wydane nakładem wydawnictwa Media Rodzina.
Magdalena Płaneta: Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, którą ukończyła z wyróżnieniem w 2004.
Jej aktywność artystyczna sięga korzeniami przedsięwzięć z ducha teatrów offowych. Od 1997r. nieprzerwanie współpracuje, jako aktorka, reżyser i instruktor teatralny, z ośrodkiem i teatrem “Stacja Szamocin” mieszczącym się na opuszczonym dworcu kolejowym w Szamocinie. Gra tam nie tylko wspólnie tworzone spektakle, ale też prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży a także dla osób dorosłych.
Od 2005 roku prowadzi zajęcia w studium aktorskim Regionalnego Ośrodka Edukacyjnego w Poznaniu, a od 2006 roku pracuje, także w Poznaniu, na rzecz osób niepełnosprawnych metodą teatroterapii.
W styczniu 2010 r. otrzymała Medal Młodej Sztuki przyznawany przez “Głos Wielkopolski”.
Joanna Jostek: Absolwentka wydziału wokalnego Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego
W latach 2006/2007 była stypendystką Conservatorio di Musica di Santa Cecilia w Rzymie.
W 2005 roku zadebiutowała na scenie Opery na Zamku w Szczecinie partią Lucii w operze Cavalleria rusticana P. Mascagniego.
Koncertuje w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy) wykonując zarówno dzieła kantatowo – oratoryjne jak i recitale solowe.
W 2008 roku rozpoczęła współpracę z Teatrem Muzycznym w Poznaniu, w którym to zadebiutowała rolą Czipry w „Baronie Cygańskim” Straussa.