Książka “Akademia Arteterapii. Od praktyków dla praktyków. Podręcznik arteterapii wraz ze scenariuszami zajęć” przygotowana przez Annę Sikorską, Katarzynę Góralczyk, Monikę Ostrowską-Cichy oraz Annę Wangin Dmyterko jest zbiorem doświadczeń arteterapeutów, którzy na co dzień, poprzez działania twórcze, pomagają innym. Będzie ona świetną inspiracją dla studentów różnych kierunków terapeutycznych i humanistycznych oraz specjalistów pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, którzy chcą poszerzyć własną praktykę o wachlarz ćwiczeń arteterapii. Publikacja jest pełna wskazówek od Autorek, które są praktykami w różnych obszarach – pedagogiki, pracy z osobami z niepełnosprawnościami intelektualnymi i zaburzeniami psychicznymi oraz z osobami doświadczającymi kryzysu psychicznego. Podręcznik zawiera nieoczywiste spojrzenie na arteterapię i scenariusze pracy w obszarach nie poruszanych wcześniej szerzej w literaturze, m.in. takich jak:
– arteterapia w ramach TUS osób z autyzmem dziecięcym,
– teatroterapia,
– zaangażowanie rodziców w proces terapeutyczny dzieci,
– korelacja sztuki i muzyki na gruncie pracy z osobami chorującymi psychicznie.
Wszystko to wraz z opisem pracy arteterapeuty „od kuchni” powoduje, że jest to dzieło niezwykle przydatne dla osób wchodzących w zawód arteterapeuty, mających obawy o skuteczność terapii i własne kompetencje, chcących zainspirować się i podeprzeć gotowymi materiałami do pracy z podopiecznymi – zarówno dziećmi, i jak i dorosłymi. Podręcznik ten ma być też realną pomocą dla praktyków – na co zwracać uwagę pracując w zawodzie arteterapeuty, jakie trudności można napotkać i jak można je rozwiązać.
Spis treści
Wstęp
1. Arteterapia w praktyce (Anna Sikorska)
1.1. Oblicze arteterapii w Polsce XXI wieku
1.2. Czym jest arteterapia i na jakie trudności odpowiada?
1.3. Spojrzenie na zagadnienie arteterapii od strony terapeuty i pacjenta
2. Najczęściej spotykane trudności w obszarze pracy z technikami arteterapii (Anna Sikorska)
2.1. Opór w arteterapii – w czym się przejawia i jak można zachęcić podopiecznych do aktywności twórczej?
2.2. Jak odpowiednio dobierać techniki pracy pod problemy naszych podopiecznych?
2.3. Budowa scenariuszy działań arteterapeutycznych
3. Arteterapia w edukacji dzieci i młodzieży (Katarzyna Góralczyk)
3.1. (Nie)możliwa arteterapia w szkole
3.2. NieprzetARTE szlaki czyli o potrzebie zmian w edukacji
3.3. Wychowawca czy terapeuta? – moja podróż z Arte w szkole
3.4. 45 minutowy problem – jak zmieścić się z zajęciami Arte między dzwonkami?
3.5. Arteterapia, a szkoły językowe
3.6. Relacje podstawą do zastosowania arteterapii w szkole
3.7. Nieczytelny obraz, czyli mylne oblicze arteterapii w szkołach
3.8. Uczeń w Arte świecie – o zaletach stosowania arteterapii w szkole
3.9. Scenariusze pracy
4. Arteterapia w pracy z dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych (Monika Ostrowska-Cichy)
4.1. Dziecko w rodzinie
4.2. Arteterapia i jej możliwości wsparcia dzieci w placówkach wsparcia dziennego
4.3. Osobiste doświadczenia w pracy z dziećmi
4.4. Scenariusze pracy z dziećmi
5. Teatroterapia w edukacji i terapii (Anna Wangin-Dmyterko)
5.1. Budowa scenariuszy pracy – Artschoolowi Aktorzy
5.2. Scenariusze pracy – Integracyjny Teatr Tańca AUTentYcZni My
6. Arteterapia z rodzicami dzieci z niepełnosprawnościami
7. Rodzaje arteterapii w działaniach z osobami z niepełnosprawnością – teoria i scenariusze pracy (Anna Wangin-Dmyterko)
8. Doświadczenie pracy arteterapeutycznej opartej na muzyce w psychiatrii (Anna Sikorska)
8.1. Sztuki wizualne i muzyka jako środek dotarcia do emocji osób dorosłych
8.2. Trochę historii – jak zaczęła się moja przygoda z arteterapią w świecie psychiatrii
8.3. Elementy muzyki metaforą życia – teoria, uzasadnienie, autorski program zajęć
8.3.1. Teoria i założenia programu
8.3.2. Ważne aspekty realizacji programu na oddziale
8.4. Program „Elementy muzyki – Elementy życia”
8.4.1. Melodia
8.4.2. Harmonia
8.4.3. Agogika
8.4.4. Rytm
8.4.5. Dynamika
8.4.6. Artykulacja
8.4.7. Kolorystyka
Dodaj komentarz