Wykorzystanie różnego rodzaju literatury w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Warsztat ma na celu prezentację terapii lekturą (biblioterapia) jako ważnego składnika diagnozy pedagogicznej, pomagającego ustalić słabe i mocne strony dziecka oraz ewentualne problemy, z jakimi się ono boryka w celu ich eliminacji i wyrównania niedoborów.
Odbiorcy:
Pedagodzy, nauczyciele wychowania przedszkolnego i zintegrowanego, studenci kierunków pedagogicznych, psychologicznych i pokrewnych, terapeuci, wychowawcy, rodzice, wolontariusze oraz inne osoby pracujące z dziećmi.
Opis warsztatów:
Jak dowodzi wieloletnia praktyka pedagogiczna, terapia lekturą (biblioterapia) może być z powodzeniem wykorzystana jako ważny składnik diagnozy pedagogicznej, pomagający ustalić słabe i mocne strony dziecka oraz ewentualne problemy, z jakimi się ono boryka w celu ich eliminacji i wyrównania niedoborów.
Rozumiana w ten sposób biblioterapia może być wykorzystana na każdym etapie rozwoju dziecka, zarówno w przedszkolu, szkole, jak i w innych formach pracy wychowawczej oraz środowiskowej z podopiecznymi (w ZHP, świetlicy środowiskowej, placówce szpitalnej, sanatoryjnej, itp.).
Ze względu na to szerokie zastosowanie biblioterapii u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, powyższa propozycja cyklu warsztatów -obok prezentacji najważniejszych metod, technik i materiałów, wykorzystywanych w ramach procesu biblioterapeutycznego- zawiera omówienie najważniejszej problematyki z zakresu pedagogiki specjalnej, psychologii rozwojowej oraz psychoterapii dziecka młodszego. Program warsztatów zawiera ponadto wyczerpujące informacje na temat funkcji i roli literatury dla dzieci i młodzieży w ramach współczesnego przekazu kulturowego, problematyki związanej z inicjacją czytelniczą, jak również omówienie kwestii prawnych związanych z wykonywaniem zawodu biblioterapeuty.
Cele warsztatu:
- zapoznanie z głównymi założeniami arteterapii
- zapoznanie z najważniejszymi technikami, metodami i materiałami stosowanymi w biblioterapii
- przedstawienie zagadnień związanych ze współczesną literaturą dla dzieci i młodzieży oraz jej miejscem i rolą w kształtowaniu osobowości dziecka
- prezentacja przebiegu procesu biblioterapeutycznego
- zapoznanie uczestników z praktycznymi sposobami wykorzystania określonych lektur w procesie biblioterapeutycznym
- omówienie zasad etyki postępowania biblioterapeutycznego
Korzyści z udziału w tym warsztacie:
- nabycie informacji związanych z arteterapią jako metodą pracy z dzieckiem
- nabycie informacji na temat form biblioterapii oraz umiejętność ich zastosowania w ramach diagnozy pedagogicznej
- tworzenie własnego warsztatu biblioterapeutycznego
- umiejętność tworzenia procesu biblioterapeutycznego i regulowania jego przebiegu w celu osiągnięcia wymiernych korzyści terapeutycznych
- nabycie informacji na temat rozwoju percepcji czytelniczej wraz z wiekiem
- umiejętność tworzenia odpowiednich narzędzi diagnostycznych na potrzeby postępowania biblioterapeutycznego
- umiejętność tworzenia określonych fabuł terapeutycznych wykorzystywanych współcześnie w biblioterapii (bajki i opowiadania terapeutyczne)
- umiejętność wykorzystania klucza baśniowej symboliki dla potrzeb uczestników procesu biblioterapeutycznego
- umiejętność doboru materiałów, metod i technik arteterapeutycznych w oparciu o konkretne problemy uczestnika postępowania biblioterapeutycznego
Dodatkowe informacje i zapisy
- Czas trwania warsztatu: 4 godziny (lub cykl warsztatów dwudniowych pt. „Warsztat bajkoterapeutyczny nauczyciela”- 16 godzin)
- Ilość osób: 12-25 osób
- Informacje i zapisy: warsztaty@arteum.pl